Alle nyheder

Sikkerheden er hele tiden i baghovedet på Ærøfærgerne, hvor sikker sejlads og en ditto arbejdsplads hænger tæt sammen. Elfærger gør allerede en forskel, og der er flere på vej.

”Alt er vand ved siden af Ærø”. Sådan lyder sloganet for netop Ærø i smålandsfarvandet syd for Fyn, og da der ikke er bygget nogle broer hen over bemeldte vand, kræver det en stabil færgedrift at holde lokalsamfundet med godt 6.000 faste beboere kørende.

Det er præcis, hvad Ærøfærgerne stiler efter at levere på ruterne Svendborg – Ærøskøbing, Fynshav – Søby og Faaborg – Søby. Af disse er førstnævnte den klart travleste med 11 daglige afgange i hver retning, og også den eneste af de tre ruter, der betjenes af to fartøjer.

UFDS har været med tur/retur på den 60 minutter lange overfart mellem Faaborg og Søby på motorfærgen Skjoldnæs, der med en længde på 47,1 meter og en bredde på 11,7 kan tage op til 31 personbiler og 245 passagerer på en sommerdag, når salondækket er fuldt udnyttet.

På broen på det godt 40 år gamle fartøj, der blev indsat på Ærø 1. november 2009, møder vi kaptajn Søren Svendsen, som trods det lidt omskiftelige vejr – spredt sol bliver afløst af tung regn og en strid vestenvind mens vi snakker – er glad for forholdene denne stille dag i slutningen af maj.

»Når det gælder sejladssikkerheden, udgør lystsejlerne alt andet lige en rimelig stor risiko. De skal selvfølgelig også have lov til at være her, men det er ikke dem alle sammen, der er lige erfarne på vandet, så det kræver et vågent øje i løbet af sommermånederne,« siger han.

I den forbindelse har Faaborg – Søby-overfarten den fordel, at det er en dybvandsrute, hvilket giver gode muligheder for sikkert at ændre kurs, skulle det blive nødvendigt at undvige et andet fartøj. Flere steder på turen har Skjoldnæs således i omegnen af 30 meter vand under kølen, hvilket man ellers skal midt ud på Nordsøen for at finde.

Derudover er der en stående ordre om, at der skal være to mand på broen, mens færgen passerer gennem den smalle rende mellem pynten ved Dyreborg og nordspidsen af Bjørnø tæt ved Faaborg. I særlige tilfælde, eksempelvis tæt tåge, kan andre medlemmer af den fem mand store besætning desuden træde til med ekstra øjne – ’så må pølsebrødene vige for sikkerheden’, som Søren Svendsen siger med et skævt smil.

Folk skal passe på sig selv og hinanden

For arbejdssikkerhedens vedkommende har Ærøfærgerne sine klare protokoller og procedurer for, hvordan tingene skal foregå. Helt efter bogen er der checklister for arbejde i højden, opgaver i lukkede rum, permits til hot work og grundig introduktion til nye medarbejdere og eksterne montører.

»Så har vi ugentlige brandøvelser og mand-over-bord, som vi afvikler mellem seks og syv lørdag morgen, og det er noget, vi træner igen og igen og igen. Så det er bestemt ikke noget vi tager let på, og hvis færgen er fuld, er det enormt vigtigt at alle ved, hvad de skal, hvis uheldet er ude,« understreger Søren Svendsen.

Dertil kommer løbende kurser i brug af redningsudstyr og lignende, ligesom man hver tredje år har en større evakueringsøvelse i forbindelse med at systemerne skal serviceres. Adgang til redningsbådene foregår således gennem en ”strømpe”, som besætningen derfor bliver sendt ned igennem for om nødvendigt at dele oplevelsen med passagerne.

»Vi har hele tiden sikkerheden i baghovedet. Det er jo en kultur, man opbygger; at folk passer på sig selv og hinanden, og følger de procedurer, vi nu engang har. Og det er folk rigtig gode til, synes jeg. Så at få bygget den kultur op, hvor man siger det, man gør, og gør det, man siger, det er nok det vigtigste for sikkerheden,« lyder det fra Søren Svendsen

Han har selv har været godt 10 år i rederiet, herunder en periode på ruten Fynshav – Søby, der siden juni 2019 er blevet betjent af elfærgen Ellen. Både hvad angår sejlads og sikkerhed er det en noget anden oplevelse end en ældre motorfærge, påpeger Søren Svendsen.

»Den er meget anderledes at manøvrere, fordi kraften fra batterierne er der med det samme. Det er også blandt andet derfor, at der ikke er nogen MOB-båd, fordi man kan stoppe den på en skibslængde for så at komme den nødstedte til undsætning,« forklarer han.

Ærøfærgerne har en vision om at 100 procent af færgerne skal være emissionsfri senest i 2035. Her udgør Ellen de første 25 procent, og med projektet E-ferry Twins forventer man at have to nye elfærger i drift på Svendborg – Ærøskøbing i 2027.

 

ikon med 3 skibe

For redere

Vil du også vide mere?
ikon af havnefront

For søfarende

Vil du også vide mere?
ikon af redningskrans

Om UFDS

Vil du også vide mere?

Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfart – Én for alle, alle for én