Årets udgave af World Maritime Day blev markeret med temaet "Navigating the future: safety first!" som IMO’s påmindelse om, at fremtidens nye teknologier og innovationer ikke må kompromittere sikkerheden på havet.
De søfarendes sikkerhed er ikke kun øverst på dagsordenen her i Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfart, området er også en høj prioritet for den internationale maritime organisation, IMO.
Det valgte FN-organet at understrege da dette års udgave af World Maritime Day blev afviklet. Temaet for 2024 var "Navigating the future: safety first!", og netop sikkerhed har været centralt for IMO’s aktiviteter siden stiftelsen i 1958, understreger organisationen selv.
I dag er omdrejningspunktet for IMO stadig at udforme de internationale regulativer, som klodens søfartsnationer, herunder Danmark, skal følge. I de senere år har mange af disse regler handlet om dekarbonisering og den bæredygtige omstilling af den globale handelsflåde.
Den omstilling påvirker allerede både shippingindustrien og de søfarende, og det vil kun blive mere udtalt de kommende år. Men det ændrer ikke på, at sikkerhed skal komme først, lyder det fra IMO:
’Ud over dekarbonisering vil sikkerhedsspørgsmål inden for digitalisering, automatisering og fiskerfartøjers sikkerhed være af afgørende betydning i såvel det nuværende som de kommende årtier. 2024-temaet, "Navigating the future: safety first!" er derfor meget aktuelt,’ skriver organisationen.
Udviklingen af nye teknologier, brugen af alternative brændstoffer, digitalisering og automatisering skal styres effektivt for at sikre sikkerheden og sundheden for den maritime arbejdsstyrke og beskyttelsen af levebrødet, lyder det videre.
Tema opfordrer til kollektiv indsats
2024 er også året, hvor International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS) runder 50 år siden vedtagelsen i 1974. Den første version af konventionen daterer sig imidlertid helt tilbage til 1914 og blev skabt i kølvandet på Titanic-katastrofen i 1912, hvor omkring 1.500 mennesker mistede livet.
»Vi kan være stolte af den afgørende rolle, som denne konvention har spillet med hensyn til at fastsætte internationale sikkerhedsstandarder for skibsbygning, -udstyr og -drift, forebygge søfartskatastrofer og beskytte liv. Men vi kan ikke være selvtilfredse,« siger IMO’s generalsekretær, Arsenio Dominguez, og fortsætter:
»Dette års tema for World Maritime Day: "Navigating the future: safety first!" opfordrer til en kollektiv indsats for at sikre, at vi holder trit med den igangværende transformation inden for skibsfart. Og i IMO skal vi sikre den fortsatte udvikling og implementering af reguleringsregimet for at prioritere sikkerhed, mens vi styrer mod morgendagen.«
På den baggrund konkluderer IMO at ’Forbedring af sikkerheden til søs ved at sikre, at hvert led i ansvarskæden fuldt ud opfylder sine forpligtelser, er en prioritet for det globale maritime samfund og afgørende for fremtidig global økonomisk vækst og velstand.’
Foranstaltninger forbedrer både sikkerhed og klimaaftryk
På et event i Barcelona i forlængelse af World Maritime Day satte organisationen yderligere fokus på sammenhængen mellem sikkerhed, dekarbonisering og fremvæksten af andre nye teknologier, der præger branchen i disse år.
»Sikker skibsfart skal også være bæredygtig og forenelig med målene for reduktion af drivhusgasemissioner. Foranstaltninger til at forbedre navigationssikkerheden, såsom brug af teknologi til at optimere rejseplanlægning med opdaterede vejrdata, forbedrer ikke kun skibenes sikkerhed, men hjælper også med at reducere deres emissioner,« sagde Arsenio Dominguez.
»Vi lægger stor vægt på udviklingen af vores sikkerhedsregler og sikrer, at de fokuserer på søfarende og deres uddannelse,« fortsatte han.
Efterfølgende bød eventet på paneldiskussioner om vigtigheden af uddannelse af søfarende som en understregning af, at dekarbonisering vil kræve ny teknologi, alternative maritime brændstoffer og nye færdigheder til at håndtere dem sikkert.
Drøftelserne afspejlede vigtige udviklinger i IMO's reguleringsarbejde, herunder igangværende forhandlinger om foreslåede nye foranstaltninger til at reducere drivhusgasemissioner fra skibe, der skal vedtages i slutningen af 2025, samt fremskridt hen imod en overordnet IMO-digitaliseringsstrategi og en kode til regulering af autonome skibe.
Der er med andre ord gang i en rivende udvikling, som vi i UFDS ser meget frem til at følge med i.