Alle nyheder
Jan Nielsen er særdeles godt tilfreds med exoskelettet, som han nemt selv kan tage af og på med magneter.

Et exoskelet har hjulpet Jan Nielsen tilbage på arbejdet som bager på Oslobåden. UFDS har talt med Jan, der er særdeles godt tilfreds med både løsning og forløb, ligesom Sedgwick Care alt i alt ser sagen som en succeshistorie.

I september 2023 kom Jan Nielsen til skade på sit job som bagermester på Pearl Seaways, der sejler på ruten København-Frederikshavn-Oslo. I forbindelse med rengøring af en varereol skulle den øverste hylde løftes af, og pludselig gav det et smæld i højre skulder, fortæller han Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfart.

Smerten meldte sig for alvor, da hyldepladen skulle løftes på plads igen. Det viste sig umuligt for den 53-årige søfarende, der tabte pladen og måtte indse, at han ikke kunne arbejde mere resten af den nattevagt, han var undervejs i.

Dagen efter lagde Jan Nielsen derfor vejen forbi Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfarts læge på Amaliegade, der egentlig gerne ville sygemelde ham, men da det ville efterlade en elev alene i bageriet, insisterede Jan Nielsen på at bide tænderne sammen og tage tilbage på job.

»Så det var ned i bageriet igen, og jeg kunne godt tage ting ud af ovnene, men lige så snart jeg skulle løfte armen, var det umuligt. Og da vi så kom til Oslo, måtte jeg kaste håndklædet i ringen og meddele, at jeg ikke kunne arbejde den kommende nat,« fortæller han.

Eleven måtte derfor tage vagten selv, men Jan Nielsen, der har sejlet siden 2019, var alligevel med på sidelinjen. Dels har han således kahyt umiddelbart oven over bageriet, og derudover kunne han ikke sove på grund af smerter i skulderen.

Turen gik nu hjem til en seks-ugers sygemelding, hvor han undervejs fik lavet en blokade på et privathospital i Aarhus. Beskeden fra undersøgelsen var imidlertid kun slitage, så i slutningen af efteråret var Jan Nielsen tilbage på arbejde, hvor en travl tid op mod jul bød på masser af timer i bageriet.

»Det gik fint indtil midt i januar, hvor smerterne desværre vendte tilbage, så jeg fik lavet en ny blokade på Parkens Privathospital, fordi jeg var nødt til at arbejde videre. Samtidig blev jeg undersøgt lidt grundigere, og de kunne se, at min muskel i skulderen var revnet, og anbefalede en operation,« forklarer han.

Og i marts gik den så ikke længere. En MR-scanning viste, at musklen var 25 procent revet over, så i april røg Jan Nielsen på operationsbordet, og i praksis er han stadig sygemeldt og i gang med genoptræning, men dog på vej tilbage.

En klar succes under omstændighederne

Jan Nielsens vej tilbage til arbejdet i Oslobådens bageri – hvor han i øvrigt fik ny arbejdsgiver undervejs, da DFDS solgte ruten til Gotlandsbolaget – gik via en tæt dialog med socialfaglig konsulent Britt Saaby fra Sedgwick Care, som også koblede socialrådgiver for UFDS, Luise Hougaard på.

Førstnævnte anbefalede tidligt i forløbet Jan Nielsen at overveje et exoskelet, hvilket han ikke skulle bruge lang tid på at overveje, hvorefter processen gik stærkt.

»Det tog én dag, så var det bevilliget, og så fik jeg det 14 dage senere. Og det fungerer fint. Fjederstangen løfter tre kilo, så den gør, at jeg kan arbejde stort set som normalt. Men det var overhovedet ikke en løsning, jeg havde hørt om før, og jeg skal også stadig vænne mig til den,« siger han.

Exoskelettet giver Jan Nielsen fysisk aflastning ved at ’løfte med’, når han bevæger armen – med eller uden vægt i hænderne – og er også god til at understøtte de mere repetitive opgaver, når der for eksempel er 200 stykker wienerbrød, der skal fyldes med remonce.

»Jeg er blevet rigtig glad for det, og alternativet havde jo været, at jeg skulle omskoles til noget andet, men jeg ved ikke rigtig, hvad det skulle have været, for man bruger jo armene til det meste. Så det her er helt klart en succes under omstændighederne,« siger han.

Både fysisk, men i høj grad også mentalt er det en stor lettelse for Jan Nielsen at være på job igen, understreger han, efter også at have talt med en psykolog undervejs i forløbet. Seneste møde var dog overstået på 20 minutter – ’Der var ikke rigtig mere at snakke om’, som han siger med et skævt smil.

Indtil videre er Jan Nielsen ikke officielt med i bemandingen på båden, og han bygger stadig på med flere timer, ligesom han også fortsat vænner sig til arbejdet med exoskelettet på, samtidig med at han genoptræner skulderen med små håndvægte i fitnessrummet ombord.

»Jeg vil rigtig gerne tilbage på fuld tid, og min sygemelding udløber 31. januar, om end den kan forlænges. Jeg kommer til at have 20-30 procent méngrad resten af livet, og det må jeg jo affinde mig med, men jeg regner med at arbejde en del år endnu, så jeg tager tingene i det rigtige tempo,« siger han.

Stor tilfredshed på begge sider

Udover glæden ved selve exoskelettet, der i øvrigt er nemt at tage på og af med magneter, udtrykker Jan Nielsen også stor tilfredshed med dialogen og samarbejdet med UFDS og Luise Hougaard samt Britt Saaby og Sedgwick Care, som han beskriver som ’meget lydhøre og nemme at få fat i’.

Den positive opfattelse af forløbet er i høj grad delt fra Sedgwick Cares side, fortæller Britt Saaby, der har god erfaring med exoskeletter og med glæde har givet sin viden videre til Luise Hougaard, så både teknologien og Sedgwick Cares tilbud kan få mere opmærksomhed blandt de søfarende.

»Fremgangsmåden er, at vi rækker ud til den tilskadekomne medarbejder og tilbyder vores rådgivning og hjælp. Vi fortæller om det, vi kan, og så tager vedkommende selv stilling til muligheden på det bedst mulige grundlag,« forklarer Britt Saaby.

Modellen bygger på en aktiv beslutning fra Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfart ud fra et ønske om at tilbyde sine medlemmer den optimale hjælp. Når man har været udsat for en arbejdsskade, kan det være svært at finde ud af, hvad man kan gøre for at komme tilbage til arbejdet. Særligt, hvis det offentlige tilbud ikke er nok, som i Jans tilfælde. Her er Britt Saaby og hendes kolleger i Sedgwick Care det udførende led i ligningen.

»Vores udspil bunder altid i individuelle vurderinger, så det at Jan har fået tilbudt et exoskelet, er ikke ensbetydende med, at den næste med en skulderskade vil få samme tilbud. Måske har vedkommende mere brug for specialiseret genoptræning, mere intensive psykologsamtaler eller noget helt tredje; det vil altid bero på en individuel vurdering og tætte samtaler med den skadelidte,« siger hun.

Samarbejdet med UFDS er ’fantastisk godt’, understreger hun videre, og det samme gælder dialogen med Luise Hougaard, som Sedgwick Care og UFDS selv hyrer ind til de enkelte sager. Det er noget, der gør en forskel for de skadelidte, til stor tilfredshed for de to organisationer.

»Det er bare enormt dejligt at kunne sidde i den anden ende af røret og hjælpe folk som Jan og andre, der er kommet til skade. Ikke alene udtrykker han stor glæde ved forløbet og løsningen, det er også fantastisk bekræftende at se, hvordan den indsats man gør, har så stor en effekt, som den har haft i hans sag,« siger Britt Saaby.

Succesfulde sager som denne, hvor en skadelidt er gået fra at være i tvivl om, hvorvidt han overhovedet kunne fortsætte i sit job, til at han kan arbejde videre uden at være afhængig af andre i dagligdagen, vil Sedgwick Care gerne have flere af – om end ingen sager overhovedet selvsagt ville være det bedste.

»Vi har hele tiden en intern sparring i vores gruppe og med Luise Hougaard, så vi kan tage bedst muligt hånd om de skadelidte søfarende, der kontakter os. Og det er jo gået rigtig godt i det her tilfælde, hvor vi også er meget glade for, at det er lykkes at overholde alle formalia, så alting er godkendt,« siger Britt Saaby.

ikon med 3 skibe

For redere

Vil du også vide mere?
ikon af havnefront

For søfarende

Vil du også vide mere?
ikon af redningskrans

Om UFDS

Vil du også vide mere?

Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfart – Én for alle, alle for én