Brian Adrian Wessel er ny direktør for Søfartsstyrelsen, hvor den erfarne topembedsmand ser frem til at arbejde med sikkerheden som en central del af dansk skibsfart. Kunstig intelligens kan give yderligere løft, mener han.
Med starten på 2025 har Søfartsstyrelsen fået ny direktør i form af 50-årige Brian Adrian Wessel, der er jurist og kommer med mange års erfaring fra primært centraladministrationen, senest som erhvervsjuridisk direktør i Erhvervsministeriet – som Søfartsstyrelsen også er en del af.
Styrelsens overordnede mål er at ’skabe sikkerhed til søs og vækst i de maritime erhverv i Danmark’, og med den underliggende mission vil man ’Effektivt styrke Det Blå Danmarks vækstvilkår samt fremme sikkerhed og sundhed på rent hav,’ som det hedder.
Men hvordan ser den nye direktør på de opgaver, der venter, hvordan vil han gå til arbejdet med sikkerheden til søs, og hvad er det for nogle kompetencer, han vil trække på? Det har Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfart talt med Brian Adrian Wessel om.
Karrieren hidtil har ikke det store maritime tilsnit, men gennem fem et halvt år som direktør i Erhvervsministeriet har han haft søfarten som et af sine ansvarsområder, hvilket også har været en vigtig trædesten på vejen mod chefkontoret i Korsør.
»Som jurist har jeg været med til at udforme regler i blandt andet IMO-regi, jeg har en masse ledelseserfaring, og så har jeg beskæftiget mig meget med det internationale perspektiv, også gennem en periode i Bruxelles. De tre spor, synes jeg, fører mig fint hen til den stilling her,« siger Brian Adrian Wessel.
Han betoner specielt det internationale aspekt i en i øvrigt regeltung stilling på et felt, han betegner som både utrolig spændende og særdeles vigtigt for dansk erhvervsliv, hvilket Danske Rederiers nyeste opgørelse på området bekræfter.
Én ting er imidlertid den politiske og juridiske erfaring, noget andet er det underliggende, operative niveau med både nationale og internationale tilsynsopgaver, som Brian Adrian Wessel vil give sig selv et par måneder til at sætte sig ind i.
»Grundlæggende har Danmark en flot position som søfartsnation, og det er min opgave at om ikke styrke, så i hvert fald fastholde den. Og på den front konkurrerer vi jo mod nogle af de andre store flagstater om at være den bedste myndighed for skibsfarten, så det er en vigtig parameter, for det vil vi jo være,« siger han.
Fokuserer på forebyggelse og tilsyn
Efter en lille måned i jobbet har Brian Adrian Wessel kun positive ting at sige om ’en velfungerende styrelse og en stærk organisation med mange fagligt dygtige medarbejdere’, som han siger. Og det bliver der også brug for, med de opgaver, der står og venter.
»Danmark får jo EU-formandskabet i anden halvdel af 2025, der skal vedtages enormt betydningsfulde ting for den grønne omstilling i IMO – både noget brændstofregulering og forhåbentlig også en form for afgift. Og så fylder sikkerheden helt vildt meget,« understreger han.
Aktuelt fremhæver han truslen fra den russiske skyggeflåde – altså fartøjer, ofte ældre, der fragter eksempelvis olie til og fra Rusland, men under andre flag – som et stort emne på Søfartsstyrelsens dagsorden.
»Vi skal stå for sikkerheden for de søfarende på de dansk-flagede skibe med alt, hvad det indebærer. Det er en bunden og meget vigtig opgave. Derfor er den indsats, UFDS gør, også enormt vigtig, og vi står jo for mange af de samme ting på det her felt,« siger Brian Adrian Wessel.
Helt i tråd med statistikkerne har han – med glæde – noteret sig, at det generelt går fremad med sikkerheden for de søfarende på danske skibe. Fra Søfartsstyrelsens side arbejder man overordnet set på to fronter for at understøtte den udvikling.
»Vi fokuserer dels på forebyggelse, hvor vi søger at komme med input allerede på de maritime uddannelser og klæde folk på fra start, og så har vi dialogen med rederne og organisationerne oveni. Det andet ben er så vores rolle som tilsynsmyndighed, der indebærer, at vi skal være klare og tydelige på et område som sikkerheden, der er en væsentlig del af at have kvalitetsskibsfart i Danmark,« siger han.
Når styrelsen er på tilsynsbesøg, er det en høj prioritet at give gode råd og viden videre, så man på den måde kan styrke det forebyggende arbejde yderligere, fortæller Brian Adrian Wessel videre.
Stort potentiale i AI og data
Shippingbranchen og teknologierne omkring den er i rivende udvikling, hvilket Søfartsstyrelsen selvsagt følger nøje med i. Det gælder i høj grad også de sikkerhedsrelaterede overvejelser i tilknytning til eksempelvis nye brændstoffer som metanol, LNG og ammoniak, der medfører nogle andre risici end konventionel diesel.
»Vi ser nogle nye udfordringer, som vi skal forsøge at være på forkant af sammen med rederierne og sektorens andre aktører. Det handler igen om dialog, så vi kan tage branchens input med i både det forebyggende arbejde, i vores tilsyn og i hele regeldannelsen,« forklarer Brian Adrian Wessel.
Konkret har styrelsen et initiativ kaldet Future Lab, hvor man tager fat i nye teknologier som de mere klimavenlige brændsler, men også droner og andet for selv at få førstehåndsviden om, hvad der egentlig ligger af muligheder og venter.
»Jeg ser det som en slags cyklus, hvor vi hjælper hinanden på tværs af branchen for at være så tidligt ude som muligt med både forebyggelse, tilsyn og regler. Der, hvor jeg tror, vi har noget potentiale for at gøre mere, er gennem den data, vi har om, hvad der sker og hvorfor og hvordan. Hvis vi få den viden aktiveret gennem kunstig intelligens, kan vi måske forudsige lidt, hvor og hvornår der vil ske noget, og dermed forebygge bedre,« siger Brian Adrian Wessel.
Fremadrettet ser han både politiske og regulative udfordringer i horisonten. På tilsynsområdet skal det være en naturlig prioritet for Søfartsstyrelsen – mener den nye direktør – at fokusere på kvalitet snarere end kvantitet, og at gøre det mere risikobaseret.
»Det politiske ønske er mere for færre midler, og det er fuldstændig fair. Og det tror jeg også, vi kan levere på, ved at føre et moderne og mere risikobaseret tilsyn, så vi kan forhindre flere ulykker, og også blive endnu bedre til at lære af de ting, der trods alt sker, blandt andet gennem smartere brug af data,« siger han.
»Vi skal stå for sikkerheden for de søfarende på de dansk-flagede skibe med alt, hvad det indebærer. Det er en bunden og meget vigtig opgave.«
Brian Adrian Wessel, direktør, Søfartsstyrelsen