En tidlig, tværfaglig indsats med løbende kontakt til den skadelidte gennem hele forløbet er det vigtigste, UFDS og Sedgwick Care i fællesskab kan gøre, når en søfarende skal tilbage på arbejdsmarkedet efter en ulykke.
Selvom udviklingen i skadesstatistikkerne er positiv, som forperson for Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfart, Lars Henneberg, slog fast på selskabets nylige generalforsamling, så går det alligevel galt fra tid til anden.
Når en søfarende på et af UFDS’ medlemsvirksomheders skibe kommer til skade, træder Sedgwick Care til med udredning, behandling og støtte til at vende tilbage til arbejdsmarkedet. Det tværfaglige team består af sygeplejersker, fysioterapeuter og socialrådgivere, som gennem mange år har specialiseret sig i at hjælpe mennesker videre efter en arbejdsskade.
På baggrund af en vurdering af behovet tilknyttes socialrådgiver Luise Hougaard som en af de første i forløbet. Der er desuden altid en fast kontaktperson hos Sedgwick Care, som har tæt kontakt med den skadelidte og løbende vurderer behovet for indsatser.
Det var også tilfældet i en konkret case med en søfarende, som vi her kalder Torben, der arbejdede på et dansk fartøj, da han for nogle år siden fik et hovedtraume under en opgave til søs. Som noget af det første blev han tilknyttet en sygeplejerske, der kunne hjælpe ham med de første behandlingsskridt.
Hjælpen kan blandt andet bestå i relevant udredning af gener, igangsættelse eller skift af behandlingstype samt støtte til at vende tilbage til arbejdet, enten i den oprindelige funktion eller i en rolle, der tager højde for eventuelle skånebehov efter skaden.
»Torben kom i behandling hos en osteopat, som ved ret meget om den type skader, og på den baggrund arbejdede med ham omkring forståelsen af, hvad der var sket med ham, og hvordan han bedst kunne bruge sin energi til genoptræningen,« forklarer Luise Hougaard.
Den form for god, kompetent hjælp tidligt i et forløb er helt afgørende, mener hun. Den skadelidte skal have en sundhedsfaglig person at læne sig op ad, der kan vurdere, hvornår man kan tage det næste skridt i processen, som ofte involverer kontakt med jobcenter og arbejdsgiver.
Samarbejde giver de bedste resultater
Et sagsforløb kan strække sig over flere år og afsluttes først, når der er fundet en holdbar løsning for tilbagevenden til arbejdsmarkedet. Undervejs kræver den omfattende kontakt med det offentlige ofte en erfaren hånd til at finde vej gennem systemet.
»For mig handler det generelt om at møde den skadelidte med respekt og hjælpe vedkommende med at navigere i en situation, som jo er ny for ham eller hende. Man skal forstå, at de værktøjer, man plejer at bruge, ikke nødvendigvis virker her. Man skal lære sig selv at kende i en ny kontekst,« siger Luise Hougaard.
Mens en klient som Torben er i behandling efter en arbejdsskade, er Luise Hougaards fornemmeste opgave derfor at være til stede, så den skadelidte kan række ud og få assistance, når der er brug for det. Derudover følger hun selv op og afvikler regelmæssige samtaler.
»Det betyder meget for rigtig mange mennesker, at de ved, hvor de kan få fat på hjælp – også før, de har brug for den. Man skal ikke undervurdere betydningen af, at man som skadelidt ved, at der er en livline, man kan kontakte,« understreger hun.
Med 30 års erfaring har Luise Hougaard ’prøvet lidt af hvert’, som hun siger, og al hendes indsigt peger på, at et godt samarbejde på tværs giver de bedste resultater. Det gælder blandt andet mellem faggrupper i form af eksempelvis en sygeplejerske, en osteopat, en psykolog og en socialrådgiver samt jobcenteret.
»Det går hurtigere fremad for den skadelidte, hvis vedkommende – som i Torbens tilfælde – har et team omkring sig, der kan hjælpe med de enkelte skridt på hver deres område,« siger hun og fortsætter:
»Som socialrådgiver går jeg meget op i at tænke helhedsorienteret. For livet går jo videre, selvom man er kommet til skade. Der kan ske alt muligt rundt om den skadelidte, som kan accelerere i sådan en situation, uden at det er en direkte følgevirkning af skaden, men alligevel hænger sammen med det, der er sket.«
Løsninger skal være langtidsholdbare
Efter nogle omveje har Torben i dag fundet et job på land, der både udnytter hans maritime kompetencer og passer til hans fysiske formåen på bagkant af ulykken. Det har taget den tid, det skulle, påpeger Luise Hougaard, for i hendes optik er grundighed vigtige end hastighed.
»Tingene skal være ordentlig afklaret, så løsningerne holder i længden. Der er ingen quick fixes i den type sager her, og det er også derfor, at den sociale indsats rundt om den skadelidte skal være så solid som muligt, for at vedkommende kommer godt tilbage på arbejdsmarkedet,« siger hun.
Og det vil den skadelidte i stort set alle tilfælde også gerne, understreger hun. Af samme årsag er det i alles interesse, at et forløb bliver afviklet grundigt, men samtidig uden at trække i langdrag.
»Grundlæggende handler det om at redde så meget af den skadelidtes arbejdsevne, som det nu er muligt, og det kræver et fokus på, at sagens gennemløbstid ikke stikker af. Og det kommer jo alle til gode, lige fra hovedperson og arbejdsgiver til forsikringsselskab og samfundet som helhed,« siger Luise Hougaard.
Nøglen til det er en tidlig, tværfaglig indsats med løbende kontakt til den skadelidte med det, hun kalder ’socialfaglig guidning’. Det indebærer, at hun hjælper sin klient med at tage stilling til de ting, der er vigtige på det givne tidspunkt – og udskyde det, der ikke er lige så presserende.
»Dialogen med det offentlige kan være tung, så den hjælper jeg med, samtidig med at jeg har kontakten til UFDS og Sedgwick Danmark den anden vej. Og så forlader jeg først en sag, når den skadelidte er landet godt og sikkert i sit nye liv. Det er det, arbejdsgiver får med, når de forsikrer deres ansatte på den her måde; Vi gør arbejdet ordentligt færdigt,« forklarer Luise Hougaard.