Da Søren Olsen fra Lolland kom slemt til skade på jobbet, trådte UFDS til, og de har været en uundværlig støtte igennem den svære periode.
Den 12. januar 2019 gik det galt for Søren Olsen. På jobbet som styrmand på et servicefartøj kom hånden i klemme og blev knust. En arbejdsskade som mere end to år senere stadig holder den 60-årige lollik ude af arbejdsmarkedet, og det har været en både psykisk og fysisk hård proces, som endnu ikke er helt afsluttet.
»Det ender nok med en førtidspension eller et flexjob på meget nedsat tid, for min arbejdsevne er meget nedsat, og jeg kan ikke bruge min ene arm. Det har jeg affundet mig med, men det har været hårdt, og jeg er utrolig taknemmelig for den måde, UFDS har behandlet min sag på. De har støttet og dækket meget mere, end hvad jeg havde forventet,« siger Søren Olsen.
Søren har været igennem en længere proces med kommunen og jobcentret, som ikke er forløbet helt gnidningsfrit. Et forløb som har været psykisk hårdt i en periode, hvor han i forvejen stod midt i en livsændrende krise.
»Det har betydet rigtig meget for mig mentalt, at jeg fra starten har vidst, at jeg ikke fik problemer med UFDS. De kom hurtigt ind i sagen, og de har støttet mig fra dag et. Mentalt har det betydet alt, at jeg har kunne stole på dem, når livet blev vendt på hovedet. Jeg har set masser af eksempler på andre, som ikke har oplevet samme støtte, og de er ikke kommet så godt ud på den anden side, som jeg er,« siger Søren Olsen.
Søren har følt sig tryg
Søren har en livsfilosofi om altid at prøve at se det positive i de udfordringer, livet byder på. En filosofi der har været noget udfordret de seneste par år, men som støtten fra UFDS trods alt har gjort det muligt at efterleve.
»Fordi jeg har vidst, at jeg ikke skulle kæmpe med UFDS, har det været nemmere for mig at fokusere på det positive, der trods alt kan komme ud af det. UFDS har gjort meget mere, end hvad jeg havde forventet,« siger Søren Olsen og uddyber, hvad det er for en hjælp, UFDS har støttet op med.
»Vigtigst af alt så har det gjort, at jeg har følt mig tryg hele vejen igennem. Konkret har jeg fået hjælp fra UFDS’s socialrådgiver med fokus på min sag og mine rettigheder i forhold til jobcentret. UFDS har dækket udgifter til alternativ genoptræning, som har hjulpet, og de er selv aktivt kommet med ideer til tiltag og udstyr, der kunne hjælpe og dækket udgifter til disse,« siger han.
Det er socialrådgiver Luise Hougaard, der har hjulpet Søren med hans sag, og hun har været bisidder, da Søren havde et møde med jobcentret, hvor der var behov for at få sat et kvalificeret forløb i gang i forhold til afklaring af hans arbejdsevne.
»Jeg har haft løbende telefoniske samtaler med Søren fra cirka et år henne i hans skadesforløb, og det har været med fokus på at hjælpe Søren bedst muligt igennem. Derfor har vi også hjulpet med udstyr, og jeg har haft kontakt til hans arbejdsgiver, selvom det egentlig er noget, kommunen burde stå for. Men for os har det været vigtigt at hjælpe Søren hurtigst og bedst igennem sagsforløbet, så han kunne få en afklaring,« siger Luise Hougaard.
En indsats Søren Olsen i høj grad sætter stor pris på.
»Selvom det overordnet selvfølgelig har været en kedelig oplevelse, så har mødet med UFDS været en rigtig god oplevelse, som i den grad har forøget min tillid til forsikringsbranchen,« siger han.