For bugserrederiet NH Towage handler sikkerhed i hverdagen mest af alt om at medarbejderne tænker sig om, inden de går i gang med en opgave, fortæller ejer og direktør Niels Henriksen. Skulle der alligevel ske noget, så gør man meget ud af at lære af hændelsen.
Industriel søfart er en branche ikke uden risici, og derfor skal de ansatte have både hoved og det korrekte udstyr med sig, når de bevæger sig rundt på skibene. Det er essensen i tilgangen til sikkerhed for det Svendborg-baserede bugserrederi NH Towage.
»Sikkerhedsniveauet skal være højt, så det er vigtigt at få pointeret over for de mennesker, der arbejder her, at det kan være en farlig arbejdsplads, og at de skal bære sikkerhedsudstyr, når de er ombord. Hjelm, vest, sikkerhedssko, handsker, briller, kedeldragt, arbejdstøj generelt,« siger ejer og direktør Niels Henriksen.
Når en ansat i NH Towage første gang går ombord på et fartøj, får vedkommende mappen ’Kend dit skib’ stukket i hånden og gennemgået, så han eller hun kan få overblik over de vigtigste sikkerhedsforanstaltninger og -instruktioner samt brug af udstyr. Og det virker fint, mener direktøren.
»Jeg synes, vi har styr på det, for vi har meget få skader. Og hvis der sker noget, så bliver der fulgt op på det, så alle skibe får information om, at nu har Peter klemt en finger i en luge eller en dør, eller Mads har ondt i ryggen, fordi han har løftet forkert, så de kan være obs på det,« forklarer Niels Henriksen.
Man gør med andre ord en indsats for at tage ved lære af de ting, der trods alt sker fra tid til anden, og så er det i høj grad op til de enkelte skippere at instruere deres besætningsmedlemmer ordentligt, og at de øvrige ansatte i det hele taget tager vare på nyansatte.
Sidemandsoplæring er nøglen
»Jeg vil bruge betegnelsen ’godt sømandskab’, hvilket vil sige at man er nærværende og til stede i det man laver, holder øje med sø, vind og vejr og sejler efter forholdene. Så kommer man rigtig langt, synes vi, uden at det bliver for tungt og firkantet,« siger Niels Henriksen.
»Det nytter ikke noget, at du har fem formularer, du skal udfylde inden du kan samle en malerrulle op eller starte en vinkelsliber, hvis du ikke er opmærksom på, hvad du laver. Så det er praktisk viden og omtanke før papir,« fortsætter han.
Som eksempel nævner Niels Henriksen, hvordan man som medarbejder hellere skal bruge sin tid på at sætte sig ordentligt ind i en opgave og det værktøj, der skal bruges, end på bureaukrati.
»Det er først og fremmest sund fornuft, der er i spil. Det bruger vi meget her, og det er også vores kultur, at det er noget, folk lærer, når de kommer her. At man tænker sig om, inden man går i gang. Og vi har en del unge mennesker, som jo skal guides mere end de ældre folk, som omvendt er dem, der skal lære fra sig. Det er learning by doing, eller bare sidemandsoplæring, der er nøglen,« siger direktøren.
Skulle uheldet været ude, bliver der kaldt til sikkerhedsmøde med det samme efter uheldet er indtruffet, mødet bliver ført til referat, som så bliver sendt til rederiets hovedkontor, ligesom det er tilgængeligt ombord.
»Det er sådan, vi lærer af tingene. At folk får at vide, at nu er der sket det og det ombord, årsagen var sådan og sådan, og derfor skal vi huske at gøre nogle bestemte ting fremover. Det med at huske udstyret skal hele tiden være top-of-mind; også når det går stærkt, så går man stadig ikke ud på dækket uden sine sikkerhedssko,« understreger Niels Henriksen.