Alle nyheder
Med de to håndtag monteret på trossen er behovet for at føre hænderne ind mellem den og pullerten helt fjernet.

En alvorlig ulykke på en slæbebåd har fået rederiet Svitzer til at nytænke håndteringen af trosser med en lavpraktisk løsning som det synlige bevis. Den simple løsning er effektiv og samtidig nem at implementere globalt.

I januar 2023 gik det galt for en søfarende under fortøjningen på en rederiet Svitzers slæbebåde i nordtyske Bremerhaven. Da agtertrossen er lagt, og kaptajnen slækker på gassen, så trossen spænder op, får en matros uheldigvis hånden i klemme og mister to fingre.

Udover at den skadelidte blev behandlet efter alle kunstens regler, satte hændelsen gang i en granskning af den konkrete arbejdssituation og mulighederne for at gøre håndteringen af trossen mere sikker. Det fortæller Tonny Hansen, der er kaptajn på den implicerede båd.

»Vi har gjort to ting: 1) Vi har sat et kamera op med et direkte feed til broen, så vi kan se, hvad der foregår live, og 2) sat to håndtag af tovværk på trossen, så man rent praktisk ikke længere skal have hænderne ind under trossen. Dem implementerede vi allerede dagen efter, og kameraet næsten lige så hurtigt,« siger han.

Selve processen er således ikke ændret som sådan, den afgørende forskel er, at kaptajnen – uden at forlade førerpositionen – visuelt kan sikre sig, at matrosen er væk fra trossen, inden der slækkes på gassen. Oveni det fjerner håndtagene behovet for at føre hånden ind under trossen i det hele taget.

»Løsningen er genial, fordi den er så simpel. Og problemet er jo ikke ukendt; vi havde faktisk en near-miss i Holland tre uger efter det her skete, så vi har sendt ud globalt, at den her løsning skal implementeres de steder, hvor det giver mening,« siger Head of HSSEQ & Marine Operations i Svitzer, Stephan Martinussen.

Vaner ændres ikke fra den ene dag til den anden

Det næsten 200 år gamle danske rederi, der opererer en flåde på i alt 456 slæbebåde fordelt i 141 havne verden over, er meget bevidst om, at en løsning, der fungerer et sted, ikke nødvendigvis fungerer et andet. Denne her er dog så simpel, at den burde virke de fleste steder, mener Stephan Martinussen.

»Vi søfolk har jo forskellige baggrunde rundt om i verden. I Danmark får vi en solid grunduddannelse, hvor vi lærer at bruge overhåndsgreb i stedet for underhåndsgreb, men vi kan jo desværre se, at det kan gå galt alligevel. Derfor er en løsning som den her så god,« siger Tonny Hansen.

Af samme årsag er de lavteknologiske håndtag, der er ’opfundet’ på stedet af sejlende fagfolk, også at foretrække frem for et skriftligt udspil fra hovedkontoret, understreger Stephan Martinussen.

»Det næste er så, at folkene rundt omkring rent faktisk skal bruge håndtagene, og det tager jo lidt tid. Vi er i en industri, hvor folk har gjort tingene på den samme måde i årtier, så der er nogle vaner, der skal ændres, og det sker ikke fra den ene dag til den anden. Men det skal nok komme,« siger Stephan Martinussen.

For at få mere indblik i, hvordan de søfarende i rederiet egentlig oplever hverdagens udfordringer, ikke mindst på sikkerhedsområdet, har Svitzer de sidste fem år brugt såkaldte Learning Teams for at tale med besætningsmedlemmerne om deres opgaver. Det kan du læse mere om Her

 

»Løsningen er genial, fordi den er så simpel (…), så vi har sendt ud globalt, at den her løsning skal implementeres de steder, hvor det giver mening.«

Stephan Martinussen, Head of HSSEQ & Marine Operations, Svitzer

ikon med 3 skibe

For redere

Vil du også vide mere?
ikon af havnefront

For søfarende

Vil du også vide mere?
ikon af redningskrans

Om UFDS

Vil du også vide mere?

Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfart – Én for alle, alle for én