UFDS har fået nye medlemmer af Den Delegerede Forsamling. Her kan du møde tre af dem.
I forbindelse med april måneds generalforsamling i Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfart blev Den Delegerede Forsamling tilført nye ansigter i form af Tine Kaaber fra Svitzer, Steven Sandorff fra DS NORDEN og Hans Thorsen fra Uni-Tankers Denmark.
Vi har talt med alle tre om deres respektive baggrunde, forventede bidrag til forsamlingen og deres syn på fremtidens udvikling på området.
Tine Kaaber, Head of Insurance & Risk Management, Svitzer A/S
Hvordan vil du beskrive din baggrund inden for det maritime/forsikringsmæssige erhverv
Jeg er oprindeligt uddannet speditør og har +25 års erfaring med forsikringer, claims og risk management. Jeg har altid arbejdet i eller for internationale logistikvirksomheder. Siden 2017 har jeg haft det overordnede forsikringsansvar i de koncerner, som jeg har arbejdet i. Jeg har herigennem opbygget en solid erfaring med globale og lokale forsikringsprogrammer af branchespecifikke og generelle forsikringer til afdækning af virksomheden.
I oktober 2024 tiltrådte jeg som Head of Insurance & Risk Management hos Svitzer A/S med ansvaret for, og opbygning af, den globale forsikringsafdeling. En rolle hvor jeg i høj grad trækker på mine erfaringer og stærke netværk.
De erfaringer og den indsigt som jeg har opbygget gennem de seneste +25 år tager jeg med mig ind i rollen som delegeret.
Hvad vil du bidrage med som en del af den delegerede forsamling i UFDS?
Jeg bringer en solid faglig ballast samt en stærk forsikringsmæssig baggrund med mig, i kraft af min mangeårige erfaring inden for logistik og marineforsikringer. Dette tager jeg naturligt med mig ind i rollen som delegeret hos UFDS, hvor jeg ser frem til at bidrage aktivt med både høj faglighed og stor brancheforståelse.
Yderligere ser jeg det som en styrke, at jeg både har arbejdet på underwriting- og skadessiden, hvilket vil sige, at jeg har en forståelse for, hvordan man som assurandør indtegner risici på den ene side, og hvordan policen dækker, når uheldet er ude på den anden.
Jeg er nysgerrig, og udfordrer de rammer/virksomheder, jeg er en del af. Dette opnås ikke kun ved at videreføre det, der fungerer, men også ved løbende at stille spørgsmål, tænke nyt og tilpasse os de forandringer, der sker i branchen og forsikringsmarkedet. Gør vi ikke det, mister vi innovation.
Hvilke udviklingstendenser ser du på UFDS’ område, som selskabet bør være opmærksom på?
Selvom jeg stadig er ny i min rolle som delegeret i UFDS, er jeg sikker på, at jeg med min stærke baggrund, kan bidrage med værdifulde indspark til UFDS. Jeg vil bruge min første tid på at fordybe mig, så jeg kan omsætte min viden og erfaring til konkrete bidrag. Jeg glæder mig til at dele mine observationer og perspektiver.
Steven Sandorff, Senior Advisor, Dampskibsselskabet NORDEN A/S
Hvordan vil du beskrive din baggrund inden for det maritime/forsikringsmæssige erhverv?
Jeg startede min karriere til søs som messedreng i 1977, fortsatte som styrmandsaspirant hos A.P. Møller – Mærsk i 1978 og dimitterede fra Svendborg Navigationsskole som skibsfører i 1983.
Derefter sejlede jeg som dæksofficer på stykgodsskibe, containerskibe, tankskibe, passagerskibe, RoRo og heavylift/projektskibe hos A.P. Møller, DFDS, Dannebrog og Elite Shipping, og så fik jeg min første kommando som kaptajn i 1995.
Jeg har også gjort tjeneste som løjtnant i den danske flåde, og så har jeg arbejdet lejlighedsvis som supercargo, altså befragterens repræsentant på et skib. Endelig var jeg i en årrække maritim ekspert inden for det danske retssystem.
I 2000 gik jeg i land og blev chef for Tank Operations hos Dampskibsselskabet NORDEN A/S. I mere end 15 år var jeg blandt andet involveret i etableringen af Norient Product Pool, hvor jeg udover mine opgaver i Norden også stod i spidsen for Operations-afdelingen.
Siden gik jeg videre til andre stillinger i virksomheden og har blandt andet stået i spidsen for den nautiske afdeling og været involveret i outsourcing af teknisk management. I dag er jeg ansvarlig for at tegne både sø- og ikke-søforsikring for selskabet, og jeg er involveret i nogle områder af skadesbehandling.
Hvad vil du bidrage med som en del af den delegerede forsamling i UFDS?
Gennem mine 25 år i NORDEN har jeg altid været meget fokuseret på at sikre, at alle parter samarbejder om at optimere den daglige drift. Dette omfatter især, at kommercielle, tekniske og andre landbaserede personalegrupper samt skibsførere og eksterne entreprenører alle høres og inddrages, når det kommer til at træffe de nødvendige beslutninger.
Det mindset vil jeg tage med mig ind i den delegerede forsamling – hvor vi jo også kommer fra mange forskellige steder i den danske shippingbranche – således at alle så vidt muligt føler sig involveret, og vi på den baggrund kan komme frem til den rette beslutning.
Hvilke udviklingstendenser ser du på UFDS’ område, som selskabet bør være opmærksom på?
Jeg vil pege på det forhold, at mange danske rederier som ejere af danskflagede skibe, der skal følge danske regler, har uddelegeret bemandingen med primært udenlandske søfarende til udenlandske bemandingsselskaber.
Disse har sjældent den fulde indsigt i de danske regler eller i dansk shippingkultur, herunder behandling af ulykkessager. Derfor er det vigtigt, at blandt andet UFDS forstår at formidle informationen til andre end de danske selskaber, de i mange år har været vant til at samarbejde med.
Hans Thorsen, Managing Director, Global Operations, Uni-Tankers Denmark
Hvordan vil du beskrive din baggrund inden for det maritime/forsikringsmæssige erhverv?
Jeg er kommercielt uddannet inden for shipping i chartering og operations i Herning Shipping, hvilket jeg blev færdig med i 1996, hvorefter jeg blev fastansat som shipbroker. I 2000 blev jeg så spurgt, om jeg havde lyst til at stå for at åbne et satellitkontor for virksomheden ved Cannes i Sydfrankrig, hvilket jeg sagde ja til.
Jeg endte med at være dernede i næsten 16 år, først i Herning Shipping frem til 2012, hvorefter jeg skiftede til Uni-Tankers for at starte deres franske kontor op. I slutningen af 2015 vendte jeg så hjem til Danmark og blev COO for det, der dengang hed Uni-Chartering, som var et 100 procent ejet datterselskab af Uni-Tankers. Sidenhen blev de to selskaber så fusioneret, og jeg fik min nuværende rolle.
For to år siden blev jeg tilbudt at overtage det forsikringsmæssige område fra en kollega, der skulle på pension. Efter et halvt års overlevering har jeg siddet med det fuldt ud, så jeg er stadigvæk forholdsvis ny på området, men jeg har efterhånden fået et godt overblik, og forsikringsmarkedet ligner jo på mange måder de andre markeder, jeg har beskæftiget mig med; det er udbud og efterspørgsel, der regerer.
Mit hovedfokus er på forsikringsdelen omkring vores skibe, det vil sige P&I (Protection and Indemnity, dvs. beskyttelses- og erstatningsforsikring, red.), FD&D-dækning (Freight, Demurrage and Defence, red.), og så på hele kaskoområdet. Dertil kommer UFDS og alt det, vi kalder non-marine, som egentlig varetages af nogle andre dele af koncernen.
Hvad vil du bidrage med som en del af den delegerede forsamling i UFDS?
I Uni-Tankers har vi en lang række skibe, der flyver dansk flag og med danske søfolk, så det er meget relevant for os at være repræsenteret i den delegerede forsamling, og jeg ser frem til at blive en del af gruppen.
Min forsikringserfaring er i sagens natur ikke så omfattende, så jeg skal nok bruge noget tid i starten på at lære det hele lidt bedre at kende, men det sagt har jeg jo en masse anden, maritim erfaring, jeg kan trække på.
Hvilke udviklingstendenser ser du på UFDS’ område, som selskabet bør være opmærksom på?
Shippingbranchen som helhed står foran nogle kæmpe udfordringer de kommende år i forhold til grøn omstilling, og i den henseende også flådefornyelse. Og det gælder jo stort set alle rederierne, der på sigt skal finde noget andet at sejle på end konventionel bunkerolie.
Det kommer til at stille nogle andre – og nye – krav til besætningerne på eksempelvis dual fuel-skibe, der også skal kunne håndtere metanol og måske ammoniak. Det giver nogle andre operationelle risici ombord, som vi skal forholde os til. Så der er mange spændende perspektiver på den front.