Forbundet har modtaget alle indberetninger af forhyringsdage for 2022, og tallene tegner et positivt billede af en branche, der ikke mindst på passagersiden har lagt coronatiden bag sig.
Med alle indberetninger i hus kan Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfart gøre status over de endelige forhyringsdage for kalenderåret 2022, og det er helt generelt opløftende læsning. Vi kan således notere fremgang på tre ud af fire segmenter:
Antal mand fordelt på fareklasse | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 |
Gods | 4.272 | 3.955 | 3.822 | 3.654 |
Offshore/service | 1.305 | 1.485 | 1.461 | 1.767 |
Passagerer | 1.170 | 717 | 714 | 1.213 |
Tank | 3.890 | 3.799 | 3.321 | 3.168 |
Total | 12.659 | 11.977 | 11.337 | 11.821 |
Godssegmentet fortsætter fremgangen med en stigning på godt otte procent, mens Offshore/service som det eneste segment er gået en smule tilbage, hvilket ikke mindst skyldes et lavere aktivitetsniveau på gasfelterne i Nordsøen.
Til gengæld kan vi med glæde konstatere, at passagersegmentet med en stigning på hele 63 procent er tilbage på niveauet fra før coronapandemien og de efterfølgende nedlukninger tog hårdt på industrien. Endelig går det også fortsat for tank, der er steget med 2,3 procent sammenlignet med 2021.
Sammenlagt ender 2022 med 12.659 forhyringsdage, en fremgang på knap seks procent.
»På branchens vegne er jeg særdeles glad for at se, at passagertrafikken ser ud til at have lagt Covidtiden bag sig og igen får fyldt bådene op. Og så er det naturligvis også godt at konstatere, at gods og tank fortsætter fremgangen,« siger administrerende direktør for UFDS, Jacob Munch.